Ponadczasowe wzornictwo mebli z serii Heritage

 

Oryginalny design w meblarstwie pozwala na uzyskanie nietuzinkowych form, które trafiają w gusta najbardziej wymagających zwolenników klasyki. Do tego rodzaju drewnianych, giętych mebli z całą pewnością nawiązują niektóre modele krzeseł i foteli Paged z serii Heritage. Ich ponadczasowe wzornictwo nieustannie zachwyca oraz inspiruje także współczesnych projektantów.

Thonet, czyli początki mebli giętych

 

Wspominając o klasycznym designie krzeseł i foteli giętych wykonanych z drewna, nie sposób nie wspomnieć o niemieckim stolarzu, Michale Thonecie. To właśnie on w I poł. XIX w. przyczynił się do znaczącego rozwoju tego rodzaju mebli, które oczarowały nie tylko ich użytkowników, ale także wielu projektantów. Oprócz wyjątkowego, niezwykle estetycznego designu, c

Thonet zapoczątkował specyficzny sposób gięcia drewna bukowego za pomocą gorącej pary. Innowacyjna na tamte czasy metoda polegała na umieszczeniu w odpowiedniej formie poszczególnych elementów mebli, dzięki czemu można było nadać im pożądany kształt. Przewagą nad tradycyjną wówczas produkcją była głównie wspomniana już wcześniej zwiększona wytrzymałość.

Marian Sigmund i kolekcja Heritge

Co jednak wspólnego ma Michał Thonet z polskim designem meblarskim? Łączy je fabryka mebli giętych w Jasienicy, która działała dla spółki Thonet-Mundus na początku XX wieku. To właśnie do niej w 1957 r. został w niej zatrudniony Marian Sigmund, wybitny projektant. W ciągu dwóch lat stworzył kilkadziesiąt projektów wyjątkowych mebli do produkcji masowej, które do dziś oczarowują ich użytkowników. Zaprojektował je zgodnie z ideałami, dążąc do doskonałości ich formy, a także samego surowca, oraz wykorzystując metodę tworzenia giętych mebli zaczerpniętą od Thoneta.

 

 

Fotele i krzesła Sigmunda są nowoczesne, a ich forma dynamiczna. Projektant postawił na prostotę i ergonomię kształtu, solidne wykonanie, przy tym minimalizując elementy dekoracyjne. Ten rodzaj designu przypadł go gustu wielu użytkownikom. Sam fakt, że przetrwał on próbę czasu aż do dzisiaj pokazuje, jak bardzo ponadczasowe jest wzornictwo foteli i krzeseł zaprojektowanych przez polskiego projektanta.

 

Dla podkreślenia wyjątkowości mebli Mariana Sigmunda, stworzyliśmy w Paged kolekcję Heritage, która nawiązuje do jego projektów. Składa się z reedycji kultowych egzemplarzy SIG1 A-587, B-6210 oraz B-5860 pochodzących z lat 60. XX wieku. 

Krzesło Heritage SIG 1

 

W serii Heritage Paged Meble można znaleźć krzesło SIG 1 A-5870, które jest efektem nawiązania do kultowego mebla Sigmunda. Projektantka Jadwiga Husarska-Sobina podjęła prace, które miały na celu modyfikację pierwowzoru tego krzesła z okazji 100-lecia urodzin mistrza designu. Ideą była zmiana kilku detali, a przede wszystkim samego gabarytu mebla i wyjście poza utarty użytkowy schemat, gdyż SIG1 powstało jako krzesło typowo szkolne. Obecnie nadano mu bardziej dystyngowaną formę i rozmiar, który pozwala na korzystanie z niego nie tylko dzieciom.

 

Kolejnym elementem serii Heritage jest fotel B-6210 ze specjalnym, wystylizowanym, półokrągłym oparciem o wyjątkowych proporcjach. To, co najbardziej zachwyca, to precyzja wykonania i dbałość o detale. Stanowi elegancki mebel, którego design nieustannie doceniany jest zarówno przez użytkowników, jak i współczesnych projektantów.

 

Fotel B-5862 z tej samej kolekcji to dystyngowany mebel typowo klubowy. Posiada charakterystyczne dla wzornictwa lat 60. toczone elementy. W wyglądzie jest bardziej masywny od poprzednika, z kontrastowym tapicerowanym siedziskiem, co wcale nie odbiera mu urody – wręcz dodaje uroku i swoistej elegancji.

Nawiązania do klasyki mebli giętych

 

Wspomniana już wcześniej Jadwiga Husarska-Sobina jest jednym ze współczesnych projektantów, którzy chętnie nawiązują do tradycji giętych mebli. Innymi jej realizacjami są krzesła Antilla oraz starszy model – Polonia. Drugim, zainspirowanym tą tradycją twórcą nowoczesnych mebli i projektantem jest Tomek Rygalik, były dyrektor kreatywny Paged. To właśnie on przygotował projekty krzeseł z serii Benko, gdzie bardzo wyraźnie widać nawiązanie do tych, które wykonane zostały niegdyś przez Thoneta. To także bezpośrednia reinterpretacja modelu 811 autorstwa secesyjnego projektanta Josepha Hoffmanna. Seria krzeseł Lof również nawiązuje do tradycji mebli giętych z ubiegłego wieku, co uwidacznia się w kształcie siedziska i oparcia.